I. Volba tématu
Zcela nejzásadnější pro váš projekt je volba tématu, který se rozhodnete zpracovávat a pak také způsob, kterým budete chtít zpracovanou tématiku prezentovat. Druhů témat ke zpracování je celá řada. Může se jednat o téma velmi blízké (rodinná, regionální historie) nebo takové, při němž můžete využít vlastní znalosti místa, kde žijete. Můžete se také samozřejmě zabývat i tématy jinými, musí však odpovídat historii, jež se zaobírá 20. stoletím! Téma své práce můžete prodiskutovat se svým učitelem, který vám jistě dobře poradí. Neopisujte závěry historiků, určitě se nebojte uplatňovat vlastní názory a pohledy opřené o fakty…
II. Využití a zpracování pramenů - pátrání po stopách a otiscích minulosti - Zdroje
Pro možnost vůbec začít s výslednou podobou projektu (a to jakéhokoliv z kategorií) je nezbytné pracovat s historickými prameny. Při práci se zdroji je potřeba klást důraz na: důvěryhodnost, kvantitu, kvalitu a rozmanitost. Konkrétní prameny či místa, kde se lze s nimi seznámit, je následující: archivy, muzea, knihovny, úřady, asociace a kluby, církevní komunity, historické projekty či skupiny perzekuovaných obyvatel. Dále: soukromé fotky, dopisy a deníky stejně jako i různé kolekce či hmotné materiály (z např. asociací, perzekuovaných skupin či agentur ...), smlouvy, publikované i nepublikované fotografie či obrázky, tisk, publikace, akademická literatura a podobné. Kromě toho mohou být považovány za relevantní svědectví, informace z úst expertů, interview s pamětníky. Jakékoliv další ústní i písemné průzkumy mohou být vynikajícími zdroji pro úspěšnou práci!
Při jejich studiu si ovšem pokládejte otázky:
Kdo je autorem pramene?
Kdy pramen vznikl?
Co je jeho obsahem?
Komu byl pramen určen?
Jaký byl záměr autora?
Informuje nás autor jako očitý svědek, nebo má informace z druhé ruky?
Ve kterých částech pramene autor uvádí fakta?
Ve kterých částech autor hodnotí?
Je autor zaujatý?
Straní někomu?
Je pramen věrohodný?
Vztahuje se pramen k tématu práce?
Je samozřejmě ku prospěchu seznámit se co nejvíce s dostupnou historickou literaturou, která odpovídá tématice již se chcete věnovat. Poznejte dané období v širších souvislostech. Prokažte, že každý historický děj je součástí obsáhlejších procesů. Pramenů je mnoho, občas je však může být náročné najít, požádejte tedy o pomoc klidně svého učitele nebo odborníky z okolí. Váš zájem bude zajisté oceněn.
Vámi předpokládané prameny nezapomeňte předložit v rámci přihlášky (1. kola) v e-mailu na adresu.
(Brzy zde vložíme video, ve kterém vám, soutěžícím, budou poskytnuty tipy, na co je dobré si dát při tvorbě videa pozor a pak se zde také objeví různé náměty.)